Partnerzy serwisu:
Biznes

Co z terenem po ZNTK "Paterek"? Jest potencjalny nabywca

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
21-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Co z terenem po ZNTK "Paterek"? Jest potencjalny nabywca
fot. ZNTK Paterek
Od miesiąca trwa postępowanie likwidacyjne w ZNTK "Paterek" – firmie, która działała w branży od blisko pół wieku. Ta pozostawi po sobie spory teren wraz z podstawową infrastrukturą kolejową. Potwierdzają się nieoficjalne informacje, że nieruchomościami zainteresowana jest jedna z warszawskich firm.

O postawieniu w stan likwidacji Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego "Paterek" w Nakle nad Notecią, pisaliśmy na początku listopada tego roku. To jeden z największych pracodawców w powiecie nakielskim i jednocześnie firma z sektora kolejowego działająca od 1975 roku. Pracę straci większość z 265-osobowej załogi, 30 osób ma pracować do zakończenia procesu likwidacyjnego.

"Rynek Kolejowy" zapytał m.in. o: wykonywane ostatnie zamówienia czy powody wyboru likwidacji a nie np. restrukturyzacji - biorąc pod uwagę wieloletnią działalność. Interesowało nas także, czy są jakieś firmy zainteresowane przejęciem zwalnianych pracowników. Do czasu publikacji tego tekstu nie otrzymaliśmy od ZNTK "Paterek" odpowiedzi.

ZNTK "Paterek". Co dalej z terenem po firmie?

Nie wiemy w jaki sposób likwidowana firma będzie chciała zbyć posiadany teren. Pewne jest to, że jest to ogromny obszar wraz z infrastrukturą kolejową m.in. w postaci torów postojowych i bocznicy wpiętej w linię kolejową nr 281. Lokalne media nieoficjalnie informowały, że terenami w Nakle nad Notecią zainteresowana miałaby być warszawska firma Public Transport Service. W takim razie, co na to sam potencjalny zainteresowany?

– Ze względu na klauzulę poufności obowiązującą obydwie strony mogę jedynie potwierdzić fakt, że prowadzone są rozmowy na temat przejęcia nieruchomości należących ZNTK "Paterek" – przekazał RK Jacek Tomasik, członek zarządu i dyrektor marketingu Public Transport Service.

PTS to stosunkowo nowy podmiot na rynku usług serwisowych dla kolei. W kwietniu 2020 roku firma przekazała do Wielkopolski pojazd serii SA108-005, którego naprawę rewizyjną poziomu P4 wykonała, jako pierwsza tego typu realizacji w historii spółki.

Dwa lata później Kolejom Śląskim, po wykonanej naprawie rewizyjnej, przekazano elektryczny zespół trakcyjny Elf serii EN76-007. W ramach prac pociąg śląskiego przewoźnika zyskał nowe fotele poprawiające komfort pracy maszynistów czy nowe funkcje sterowania układem klimatyzacji. Pasażerowie natomiast mogli korzystać z gniazdek z możliwością ładowania 230V oraz portów USB.

W lipcu 2024 roku konsorcjum Public Transport Service i Modertrans podpisały z SKM Warszawa nowy kontrakt. Chodzi o naprawę główną 13 EZT serii 27WE, połączoną m.in. z montażem sieci WiFi.

W przeszłości problemy z właścicielami ZNTK

ZNTK "Paterek" od marca 2015 roku był do tej pory członkiem grupy kapitałowej zarządzanej przez Optifin Invest. Jej liderem jest duży producent wagonów - słowacka Tatravagónka Poprad. Latem 2023 roku współpracę z firmą z Nakła nad Notecią podjęła spółka Compremum.

Także latem ubiegłego roku – w związku z rocznym opóźnieniem – dowiedzieliśmy się, że PKP Intercity odstąpiło od umów na modernizację 14 wagonów. Te zawarte były z konsorcjum Compremum i Mag-Train.

Z kolei dekadę temu, jak informował wówczas serwis Ostrów.Naszemiasto.pl, toczył się proces w sprawie ostrowskiej Fabryki Wagon. Postawiono wtedy m.in. zarzut sprzedaży akcji ZNTK "Paterek" przez słowackich właścicieli, ale bez wcześniejszej wyceny. Miało to spowodować szkodę spółki na kwotę ponad 9,5 mln zł. Dawne Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Ostrów", potem Fabryka Wagon, a dzisiejsza spółka Polski Tabor Szynowy - Wagon, swego czasu posiadały w ZNTK "Paterek" aż 85 proc. akcji.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy odkupiony Atribo z Włoch już na jazdach testowych

Tabor i technika

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Roman Czubiński 15 lipca 2024

Pociągi Atribo Pesy wracają z ziemi włoskiej do Polski

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwszy odkupiony Atribo z Włoch już na jazdach testowych

Tabor i technika

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Roman Czubiński 15 lipca 2024

Pociągi Atribo Pesy wracają z ziemi włoskiej do Polski

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5